دسته‌بندی نشده

اورینگ در صنعت هیدرولیک (o ring)

O-ring چیست؟

 .می توانید استدلال کنید که حلقه اورینگ از نظر اجزای سازنده کمی “فسیل زنده” است. آنها برای اولین بار در سپیده دم قرن بیستم به بازار آورده شدند و با این حال، با وجود سادگی مطلق و ماهیت بسیار اساسی نقشی که ایفا می کنند، هنوز هم امروزه به طور باورنکردنی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد

o ring

مهر و موم اورینگ چگونه کار می کند؟

چه به صورت تکی، چه در دسته های عمده فروشی بزرگ همانطور که به طور فزاینده ای رایج است. به عنوان بخشی از طیف بسیار انعطاف پذیر کیت های اورینگ فروخته می شود، شکل و نقش اصلی اورینگ ها معمولاً در سراسر صفحه یکسان است. نام آنها، همانطور که مشخص است، به سادگی به شکل کلاسیک دونات یا چنبره اشاره دارد، و آنها صرفاً برای ایجاد یک مهر و موم بهتر و ضد نشتی بین دو جزء دیگر، با هدف معمولاً جلوگیری از فرار ناخواسته گازها یا مایعات وجود دارند. از این نظر، آنها به طور موثر نوعی واشر هستند – تفاوت اصلی این است که حلقه‌های اورینگ معمولاً در محیط‌های بسیار پرفشار استفاده می‌شوند، جایی که یک واشر چوب پنبه‌ای، کاغذ یا لاستیکی معمولی احتمالاً مستعد خرابی است.

به عبارت بسیار ابتدایی، آب‌بندی‌های اورینگ با قرار گرفتن در یک شیار یا کانال بین دو سطح/جزئی که قرار است با هم جفت شوند یا به هم فشار داده شوند، کار می‌کنند. حلقه اورینگ، که عموماً از نوعی الاستومر ساخته شده است. در محل اتصال بین این دو قسمت قرار می گیرد و به منظور کمک به ایجاد یک مهر و موم محکم فشرده می شود. هرچه فشار داخلی بیشتری به این اتصال وارد شود، اورینگ بیشتر در داخل شیار خود اعوجاج می‌یابد، که می‌تواند نیروی آب‌بندی کلی آن را تا یک نقطه بهبود بخشد – اما فراتر از یک فشار معین، یا تحت بارهای کاری پویاتر، می‌تواند باعث خرابی شود. از مهر مهم است که بین مواد اورینگ، اندازه و محیط کار تعادل درستی برقرار کنید تا نقشی را که باید انجام دهید، انجام دهید.

نحوه استفاده از مهر و موم اورینگ

حلقه‌های اورینگ معمولاً در پمپ‌ها، سیلندرها، رابط‌ها و سوپاپ‌ها یافت می‌شوند که به مهر و موم کردن اتصالات بین قطعات جداگانه و جلوگیری از نشت مایعات و گازها کمک می‌کنند. آنها با اجزای استاتیک، دینامیک، هیدرولیک و پنوماتیک استفاده می شوند، و آنها را به یک راه حل بسیار کاربردی برای یک مسئله مهندسی بسیار گسترده تبدیل می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، شما از یک حلقه O-Ring بسیار شبیه به روشی که از هر نوع واشر دیگری استفاده می کنید استفاده می کنید: مقطع دایره ای مبتنی بر الاستومری در یک شیار مهندسی شده مخصوص قرار می گیرد (که هندسه آن تقریباً جهانی است) ، جایی که بین دو یا چند قسمت پس از مونتاژ و در هم قفل شدن فشرده می شود. مهر و موم اورینگ حاصل هم مقرون به صرفه و قابل اعتماد است و هم نسبتاً انعطاف پذیر است و در صورت نیاز نگهداری/ تعویض آسان است. 

یکی از نقاط قوت کلیدی کاسه نمد O-ring این است که پس از جدا شدن قطعات اتصال و حذف نیروهای فشاری وارد بر آن، به شکل اولیه خود باز می گردد. با گذشت زمان، تکرار این فرآیند شروع به تأثیر بر انعطاف‌پذیری و یکنواختی مواد و شکل چنبره مهر و موم می‌کند و در نهایت اگر بخواهد مهر و موم محکم بماند، اورینگ باید با حلقه جدید تعویض شود.

تحت فشار، حلقه اورینگ در شیار خود به سمت سمت فشار پایین‌تر درزگیر جابه‌جا می‌شود و آن را بیشتر و بیشتر به دیواره‌های داخلی و خارجی غده ایجاد شده بین دو جزء فشار می‌دهد. تا حدی، این امر باعث ایجاد مهر و موم محکم‌تر و محکم‌تر می‌شود، اما بسیار مهم است که فشار بیشتری بر روی اورینگ نسبت به آنچه طراحی شده است وارد نکنید، زیرا تغییر شکل بیش از حد در نهایت باعث می‌شود که آب‌بند دوباره شروع به نشت کند.

تفاوت بین مهر و موم اورینگ استاتیک و پویا چیست؟

طراحی مهر و موم اورینگ استاتیک و پویا از چند جهت کلیدی متفاوت است. O-ring استاتیک هر حلقه ای است که برای تماس با دو یا چند سطح طراحی شده است که نسبت به یکدیگر حرکت نمی کنند، در حالی که O-ring پویا به شکل گیری مهر و موم بین قطعات متحرک کمک می کند. در مجموع، اورینگ های استاتیک از مواد کمتر مقاوم و سایش کمتری نسبت به معادل های دینامیکی خود ایجاد می شوند. همچنین مهم است که اجزایی که در یک محیط پویا به یکدیگر متصل می شوند، با دقت طراحی و تکمیل شوند، به گونه ای که ساییده، برش نشوند و در نهایت حلقه O قرار گرفته بین خود را از بین نبرند. این موضوع برای حلقه های اورینگ مورد استفاده در کاربردهای استاتیک کمتر مورد توجه قرار می گیرد، زیرا تنها نیروی تنشی که تحت آن قرار می گیرند معمولاً فشار است (که نسبت به آن نسبتاً انعطاف پذیر هستند).

در حالی که همه اورینگ‌ها به درجاتی از روانکاری نیاز دارند تا بتوانند در سطوح بهینه عمل کنند، اورینگ‌های دینامیکی به روانکاری سنگین‌تر و مکرر (و همچنین بررسی، نگهداری و تعویض منظم‌تر) نسبت به نسخه‌های استاتیک نیاز دارند. انواع مختلف حرکات دینامیکی – به عنوان مثال، چرخشی، رفت و برگشتی و نوسانی – نیاز دارند که حلقه های اورینگ با کیفیت مواد مختلف ساخته شوند تا در سطح بهینه عمل کنند.

 

 

اورینگ

مهر و موم اورینگ چگونه ساخته می شود؟

فرآیند تولید اورینگ نسبتاً ساده است و مشخصات هر طراحی و تولید اورینگ معین به طور کلی کیفیت، کمیت، محیط کاربرد، مقرون به صرفه بودن، سازگاری شیمیایی و فشار، طول عمر و نیازهای روانکاری مورد نیاز را در نظر می گیرد. تولید O-ring معمولاً بر تکنیک هایی مانند فشرده سازی، انتقال یا قالب گیری تزریقی، ماشین کاری یا اکستروژن متکی است. مواد با کارایی بالا در تولید حلقه های اورینگ استفاده می شود، از لاستیک نیتریل و سیلیکون گرفته تا فلوئوروکربن ها، فلزات و غیره…

علاوه بر اورینگ‌های استاندارد چنبره‌شکل که در سرتاسر جهان آشنا هستند، آن‌ها همچنین در اشکال دیگر (مربع برش، x شکل، حلقه‌های چهارگانه و غیره) برای کاربردهای خاص‌تر در صورت لزوم و در صورت لزوم تولید می‌شوند. 

مهر و موم اورینگ برای چه مواردی استفاده می شود؟

در این بخش، کمی دقیق‌تر به کارهایی که حلقه‌های اورینگ انجام می‌دهند و برخی از برنامه‌هایی که اغلب برای آنها استفاده می‌شوند، نگاه می‌کنیم

حلقه های O برای آب بندی در دمای بالا

اورینگ های آب بندی با دمای بالا، همانطور که از نام آن پیداست، برای مقاومت در برابر گرمای شدید طراحی شده اند و در عین حال به ایجاد آب بندی مطمئن بین دو سطح یا جزء ادامه می دهند. این امر آنها را برای صنایع و محیط‌های پر تقاضا مانند پالایشگاه‌های نفت و گاز، فرآوری‌های شیمیایی یا هر سناریوی دیگری که در آن آب بندی با دمای بالا مورد نیاز است، مانند برنامه‌های کاربردی حمل و نقل مانند موتورهای توربو و مهندسی هوافضا، ایده‌آل می‌کند. 

بهترین مواد درزگیر اورینگ برای دماهای بالا

تعدادی از انتخاب های محبوب مواد اورینگ با دمای بالا وجود دارد، از جمله نیتریل، نیتریل هیدروژنه، لاستیک سیلیکون، پلی آکریلات و غیره. ایمن سازی بهترین انتخاب در هر سناریو معینی عموماً یک عمل متعادل کننده بین دمای عملیاتی خاص مورد نیاز و اقتصادی ترین گزینه مواد در آن نقطه عملکرد خواهد بود. برای جزئیات بیشتر در مورد انواع مواد O-ring و محدوده دمای تعیین شده، در هر زمان با تیم پشتیبانی متخصص ما تماس بگیرید – آنها خوشحال خواهند شد که در مورد مهر و موم ها، مواد و برنامه های خاص در دمای بالا راهنمایی و کمک بیشتری ارائه دهند. 

محدوده دمای آب بند O-ring

مجدداً، تمام خریدهای اورینگ صنعتی باید با دقت و با اشاره مستقیم به نقش و محیط خاصی که مهر و موم باید در آن انجام شود، برنامه ریزی شود. با این حال، به عنوان یک راهنمای تقریبی برای درجه بندی دمای اورینگ و محدودیت های استفاده، برخی از محبوب ترین ها هستند. مواد موجود در فروش عموماً در محدوده دمایی زیر عمل می کنند:

 نیتریل: از 50- تا 120 درجه سانتیگراد

نیتریل هیدروژنه: از 45- تا 150 درجه سانتیگرا

فلوروکربن: از 25- تا 205 درجه سانتیگراد

فلوروسیلیکون: در هر نقطه از -60 تا 205 درجه سانتیگراد

بوتیل (ترکیب نفتی): از 55- تا 205 درجه سانتیگراد

کلروپرن: در هر نقطه از -40 تا 120 درجه سانتیگراد

اتیلن- پروپیلن: در هر نقطه از -50 درجه سانتیگراد تا 135 درجه سانتیگرا

   پلی اکریلات: در هر نقطه از -25 درجه سانتیگراد تا 175 درجه سانتیگراد

اورینگ آب بندی

آب بندی برای فشار بالا 

مقاومت در برابر فشار بالا یک نیاز رایج اورینگ های صنعتی به همراه عملکرد قابل اعتماد در دمای بالا و محیط های پویا است. برای اینکه یک مهر و موم فشار بالا در سطوح بهینه کار کند، طراحی و ساخت اورینگ مجدداً به انتخاب مواد خاص برای عملکرد بهتر در شرایط خاص بستگی دارد. حلقه‌های O بر این اصل عمل می‌کنند که حتی فشار وارد شده بر روی ماده اورینگ (کم و بیش غیرقابل تراکم) الگوهای تغییر شکل قابل پیش‌بینی را در اطراف محیط واشر در شیار آن ایجاد می‌کند. این بدان معنی است که یک تنش مکانیکی نسبتا یکنواخت بر روی تمام سطوح تماس یک حلقه اورینگ اعمال می شود. به شرطی که فشار داخلی سیالات موجود کمتر از درجه تنش تماس O-ring معین باشد، نشت حتی در فشار بالا تا حد زیادی غیرممکن است. با این حال، شکست مکانیکی تحت فشار بالا به راحتی می تواند باعث اکستروژن یا تخریب اورینگ شود، به همین دلیل مهم است که مواد مناسب را برای محیط دقیقی که می خواهید از آن استفاده کنید، انتخاب کنید. 

مهر و موم اورینگ برای موتورها 

اورینگ موتور، مخصوصاً مورد استفاده در موتورهای با کارایی بالا یا توربو، نمونه خوبی از محصولی است که باید از نظر طراحی و ساخت مواد به اندازه کافی ناهموار باشد تا نیازهای چالش برانگیز مختلف دما، فشار و سازگاری شیمیایی را برطرف کند. بسیاری از لاستیک ها و پلیمرهای اساسی برای استفاده با روغن ها، سوخت ها یا ترکیبات مبتنی بر حلال مناسب نیستند. برای استفاده در یک موتور، یک O-ring روغن باید به طور خاص از مواد هیبریدی سازگار ساخته شود که به آن اجازه می دهد خواص بسیار مهم اورینگ (انعطاف پذیری، تراکم ناپذیری) را حفظ کند و در عین حال مقاومت قوی تری در برابر گرما، فشار، نشت اورینگ و اورینگ ارائه دهد. حمله شیمیایی نسبت به یک الاستومر استاندارد معمولاً می تواند برای مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مناسب برای استفاده به عنوان حلقه های موتور، از طریق صفحات پشتیبانی سایت ما با تیم خدمات مشتریان ما تماس بگیرید. 

اورینگ برای لوله کش 

با توجه به طیف وسیعی از مواد، اندازه‌ها و گیج‌های موجود برای استفاده در کاربردهای کانال‌کشی و لوله‌کشی، و همچنین برای ایجاد مهر و موم‌های ضدآب محکم در اطراف شیرها و سایر اتصالات، انتخاب‌های اورینگ لوله‌کشی گسترده هستند. انتخاب بهترین محصول برای کار بستگی به یافتن اندازه و شکل مناسب برای نقش خاصی دارد که در ذهن دارید. 

واشر آب بندی درجه غذایی 

حلقه‌های اورینگ درجه غذایی با استانداردهای دقیق‌تری از ترکیب مواد ساخته شده‌اند، به طوری که رسماً برای استفاده در تولید و آماده‌سازی وعده‌های غذایی، نوشیدنی‌ها و محصولات غذاخوری «ایمن برای مواد غذایی» اعلام شده‌اند.

مهر و موم اورینگ برای هواپیما

اورینگ‌های هواپیما و اورینگ‌های هوافضا معمولاً باید از نظر شیمیایی بسیار مقاوم باشند و بتوانند در طیف وسیعی از دماها و فشارها کار کنند تا پیشرانه هواپیمای هوافضا را تمیز، کارآمد و روان نگه دارند. کاربردهای معمولی شامل واشرهای درپوش سوخت، حلقه های اورینگ سیستم سوخت و آب بندی پوشش سوپاپ می باشد. الاستومرهای رایج برای استفاده در کاربردهای هوافضا شامل نیتریل ها، اتیلن-پروپیلن، فلوروسیلیکن ها و غیره می باشند. از آنجایی که اندازه‌ها و گیج‌های مختلف اورینگ در اکثر موتورها و سیستم‌های هواپیما توزیع شده است، بیشترین فروش برای هوافضا و هوانوردی از طریق سفارش انبوه کیت‌های اورینگ چند سایز انجام می‌شود.

شرکت الماس صنعت تیام پیشرو در صنعت هیدرولیک و پنوماتیک.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *