شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ هیدرولیک نخدار و سیم دار

شیلنگ هیدرولیک، شیلنگی است که تحت فشار بالا و از جنس پلاستیک ترکیبی (سنتتیک) تولید می شود. این شیلنگ مقاوم در برابر حرارت تا دمای مشخص و کار آن انتقال سیال و  ایجاد نیرو برای ماشین های هیدرولیکی است.

سیستم های هیدرولیک این قابلیت را دارند که گشتاور نیرو را تغییر دهند و شیلنگ های هیدرولیک این امکان را در اختیار سیستم های هیدرولیک قرار میدهند که از موتور های مولد، سیال را به به مکان دیگری انتقال دهند. نیرویی که به یک سر شیلنگ هیدرولیک وارد می شود، با کمترین میزان هدر رفت به سر دیگر شیلنگ انتقال پیدا می کند.

شیلنگ های هیدرولیک لاستیکی از سه بخش تشکیل شده اند:

1- لوله داخلی: این بخش باید مقاوم در برابر سیال هایی همچون روغن، آب، فراورده های نفتی و مواد شیمیایی باشد که از درون شیلنگ عبور میکند.

2-لایه میانی یا محافظ:  این لایه عموما از چند لایه نخ(منجید) و یا چند لایه سیم به صورت مارپیچ تشکیل می شود. معمولا یک تا دو لایه نخ و یا یک تا شش لایه سیم را شامل می شود و وظیفه اصلی این بخش تحمل فشار داخل شیلنگ می باشد.

3-لایه بیرونی: این بخش وظیفه محافظت شیلنگ در برابر دما، فرسایش، روغن و یا مواد شیمیایی را دارد. روی این بخش مشخصات شیلنگ و نوع کاربری و فشار کاری آن نوشته می شود.

اطلاعاتی که روی شیلنگ نوشته می شود شامل بخشهایی است که باید به آنها توجه ویژه کرد. بر روی شیلنگ های هیدرولیک فشار کاری (Working pressure) آن نوشته می شود که بیانگر این موضوع است که این شیلنگ با توجه به شرایط مندرج در کاتالوگِ محصول در چه فشار کاری مجازی کار میکند.

فشار ترکیدگی (burst pressure) عددی است که از میانگین و تست چندین شیلنگ بدست می آید. در واقع بیشترین فشاری که شیلنگ تحمل میکند و تا مرز ترکیدگی پیش می رود را فشار ترکیدگی می گویند.

از دیگر اطلاعاتی که بر روی شیلنگ نوشته میشود میتوان به سایز شیلنگ که عموما بر حسب اینچ نوشته می شود اشاره نمود. کشور سازنده و تاریخ ساخت شیلنگ هم از جمله مواردی است که میتوان روی شیلنگ هیدرولیک مشاهده کرد.

انواع شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ لاستیکی نخدار (یک لایه نخ و دو لایه نخ)

این شیلنگ ها برای فشار کاری 20 تا 160 بار استفاده می شوند. شیلنگ لاستیکی نخدار برای سیستم های هیدرولیک از جمله آب، روغن، بنزین، هوا و گازوئیل استفاده می شوند. همچنین به دلیل اینکه فشاری کاری سیال هیدرولیک بالا نیست، از بست های فلزی برای اتصال استفاده می شود. ساختار داخلی شیلنگ با توجه به سیالی که از درون آن عبور می کنند متفاوت است. روکش این شیلنگ ها مقاوم در برابر سایش،اُزن و هیدروکربن ها است و دمای کاری شیلنگ از 40- تا100+ درجه سانتی گراد(هوا تا50+ درجه سانتی گراد) در نظر گرفته شده است.

شیلنگ لاستیکی یک لایه نخ یک لایه سیم

این شیلنگ همان طور که از نامش پیداست از یک لایه نخ و یک لایه سیم تشکیل شده تا فشار کاری بالاتری را نسبت شیلنگ لاستیکی نخدار تحمل کند و برای مدار هایی مورد استفاده قرار میگیرد که سیال با فشار بالاتری باید انتقال پیدا کند. این شیلنگ های هیدرولیک تا فشار کاری 200 بار تولید می شوند که بسته به نوع مواد تشکیل دهند و تکنولوژی که برای ساخت شیلنگ بکار می روند امکان استفاده در فشار کاری بالاتر را هم دارد.

این شیلنگ برای مدار های هیدرولیک و سیال های روغن، آب، باد و سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دمای کاری آن از 40- تا 100+ درجه سانتی گراد و برای هوا تا 60+ درجه در نظر گرفته شده است.

شیلنگ لاستیکی دو لایه سیم

این شیلنگ با دو لایه سیم تولید شده و برای انتقال سیال های هیدرولیک مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده از دو لایه سیم در شیلنگ لاستیکی هیدرولیک باعث می شود تا شیلنگ فشار بالاتری را برای انتقال سیال تحمل کند. اما انعطاف شیلنگ با توجه به لایه های سیمی که در شیلنگ بکار می رود، نسب به شیلنگ های نخدار بسیار پایین تر است.

وجود دو لایه سیم در شیلنگ باعث می شود تا فشار کاری آن تا 410 بار افزایش پیدا کند و برای دستگاه هایی که برای انتقال سیال در این فشار کار میکنند مناسب باشد.

شیلنگ هیدرولیک خط برگشت

در برخی از سیستم های هیدرولیک خطوط به صورت مکش یا برگشت سیستم هیدرولیک استفاده میشود که برای این مدار ها از شیلنگ های لاستیکی استفاده می کنیم که از ترکیب سیم و فنر ساخته شده اند. یکی از پر مصرف ترین بخش استفاده از این شیلنگ در فرمان هیدرولیک خودرو ها است و همچنین در پمپ های مکش مورد استفاده قرار می گیرد.

شیلنگ لاستیکی چهار لایه سیم و شش لایه سیم

این شیلنگ ها با چهار یا شش لایه سیم مسلح شده اند و تا فشار 500 بار را میتوانند تحمل کنند. برای سیال های هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند و دمای کاری آن از 40- تا 100+ درجه سانتی گراد می باشد.

سایز شیلنگ های لاستیکی هیدرولیک

یکی از مواردی که باید در انتخاب شیلنگ هیدرولیک مد نظر داشته باشیم انتخاب سایز مناسب شیلنگ برای دستگاه یا مدار هیدرولیکی است. سایز  مناسب شیلنگ باعث می شود تا سیال با دِبی مناسب انتقال یابد و به دستگاه یا پمپ فشار وارد نشود و در نهایت خسارت به بار نیاید.

سایز  شیلنگ های هیدرولیک را برحسب اینچ بیان میکنند، البته برخی مهندسین سایز درون شیلنگ را مد نظر قرار میدهند که با توجه به جدول شیلنگ و کاتالوگ هم میتوان شیلنگ مناسب را انتخاب کرد.

شیلنگ لاستیکی در سایز  های 3/16  – 1/4 – 5/16 – 3/8 – 1/2  – 5/8  – 3/4  – 1  – 1.1/4  – 1.1/2  – 2  – 2.1/2  – 3  و 4 اینچی تولید می شود.

شرکت الماس صنعت تیام با داشتن کادری مجرب و دانش فنی، آمادگی کارشناسی و مشاوره به شرکت ها جهت خرید محصولات هیدرولیک و پنوماتیک را دارا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *