دسته‌بندی نشده

کاربرد شیلنگ و لوله پنوماتیک

کاربرد پنوماتیک

شینگ و لوله پنوماتیک

عملکرد اصلی شیلنگ و لوله پنوماتیک انتقال هوای تحت فشار به محرک ها، شیرها، ابزارها و سایر دستگاه ها است. اما انواع و اندازه های بی شماری لوله و شیلنگ در بازار وجود دارد، بنابراین مهندسان باید چندین فاکتور مهم را برای انتخاب مناسب برای یک کار خاص در نظر بگیرند.

با ساخت و ساز شروع کنید. لوله برای کاربردهای هوا ممکن است از یک ماده اکسترود شده یا در داخل تقویت شود، معمولاً با الیاف نساجی، برای استحکام بالاتر. شیلنگ پنوماتیک معمولاً از یک لوله داخلی، یک یا چند لایه فیبر بافته شده یا مارپیچی تقویت‌کننده و یک پوشش محافظ بیرونی تشکیل شده است. به طور کلی، شیلنگ ناهموارتر از لوله است اما هزینه بیشتری دارد.

عرضه و کاربرد هوا، مبنایی را برای عملکرد ضروری محصول تعیین می کند. الزامات جریان به تعیین اندازه شیلنگ یا لوله پنوماتیک کمک می کند. لوله به طور کلی با OD و ضخامت دیوار مشخص می شود، در حالی که شیلنگ با ID مشخص می شود. صرف نظر از این، انتخاب قطر داخلی خیلی کوچک جریان را خفه می کند و منجر به کاهش فشار، ناکارآمدی و سرعت بیش از حد سیال می شود که می تواند عمر مفید را کاهش دهد. از سوی دیگر، قطر بیش از حد بزرگ، وزن، اندازه و هزینه بالاتر از حد لازم را به همراه دارد.

همچنین اطمینان حاصل کنید که محصولات زیر حداکثر فشار کاری اعلام شده کار می کنند. سازندگان معمولاً لوله ها را با اندازه گیری فشار ترکیدگی در 75 درجه فارنهایت ارزیابی می کنند و سپس آن را بر یک ضریب ایمنی مناسب (معمولاً 3:1 یا 4:1) برای تعیین حداکثر فشار کاری تقسیم می کنند. به خاطر داشته باشید که رتبه‌بندی‌های فشار ترکیدگی منتشر شده فقط برای اهداف آزمایشی تولید هستند و به هیچ وجه نشان نمی‌دهند که یک محصول می‌تواند به‌طور ایمن از نوک فشار عبور کند یا در غیر این صورت بالاتر از حداکثر فشار کاری کار کند. همچنین توجه داشته باشید که برخی از محصولات خلاء را تا حدود 28 اینچ جیوه بدون فروپاشی کنترل می کنند.

شیلنگ و لوله پنوماتیک در صنعت

لوله های ترموپلاستیک از چندین ماده معمولی ساخته می شوند. اما سازندگان انواع بی‌شماری از فرمول‌های پلیمری را متناسب با نیازهای خاص ارائه می‌دهند. لوله های معمولی مورد استفاده در کاربردهای پنوماتیک عبارتند از: لوله پلی یورتان قوی، انعطاف پذیر، مقاوم در برابر پیچ خوردگی و سایش است و در برابر تماس با سوخت و روغن مقاومت می کند. معمولاً در سیستم‌های محرک پنوماتیک و منطق، رباتیک و تجهیزات خلاء، و در انواع تولید نیمه‌رسانا، کاربردهای پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

لوله نایلونی سخت، سبک و از نظر ابعادی پایدار است. می توان آن را برای پنوماتیک با فشار بالاتر، انعطاف پذیری برای مسیریابی در فضاهای تنگ، مقاومت خمشی-استفاده ی بالا و جذب کم آب فرموله کرد.

لوله های پلی اتیلن اغلب در پنوماتیک های کم فشار و کنترل های پنوماتیک استفاده می شود. مقاومت گسترده ای در برابر مواد شیمیایی و حلال ها، انعطاف پذیری خوب و هزینه نسبتا کم دارد. لوله های HDPE در نسخه های نیمه سفت عرضه می شوند که در برابر بریدگی ها و آسیب های فیزیکی مقاوم هستند و فشار ترکیدگی بالاتری نسبت به لوله های پلی اتیلن دارند.

لوله پلی وینیل کلراید (PVC) سبک و عموماً انعطاف پذیرتر از نایلون و پلی اتیلن است، مقاومت شیمیایی خوبی ارائه می دهد و می تواند به طور مکرر استریل شود. این برای کاربردهای پزشکی با فشار کم مناسب است و می تواند برای مطابقت با مشخصات FDA برای تماس با غذا و دارو فرموله شود. لوله پی وی سی به طور معمول شفاف است، و بنابراین در جایی که نشانه قابل مشاهده جریان ضروری است، مناسب است.

لوله پلی پروپیلن را می توان برای کاربردهای تماس با غذا فرموله کرد، در برابر خورندگی شیمیایی مقاومت می کند و در برابر اشعه ماوراء بنفش در کاربردهای بیرونی مقاومت می کند.

 

شیلنگ و لوله پنوماتیک

مزایا و معایب 

مهندسان باید ویژگی ها، مزایا و معایب هر ماده را بسنجند. یکی از عوامل مهم سازگاری سیالات منتقل شده از طریق مجرا است. به عنوان مثال در مورد سیستم های هوا، روغن حاصل از روان کننده های هوا، و همچنین بخارات یا سایر مواد وارد شده توسط کمپرسور، می تواند بر لوله داخلی تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، قرار گرفتن در معرض محیط بیرونی را به خاطر بسپارید. مجموعه شیلنگ و لوله پنوماتیک می تواند توسط مواد شیمیایی، ازن، اشعه ماوراء بنفش، آب نمک، آلاینده های هوا و سایر موادی که منجر به تخریب و خرابی زودرس می شود مورد حمله قرار گیرد.

تأثیرات مکانیکی خارجی نیز می تواند خرابی شیلنگ و لوله را تسریع کند. بارهایی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از خم شدن بیش از حد، پیچش، پیچ خوردگی، بارگذاری کششی و جانبی و لرزش. همچنین در برابر سایش مواد ساینده، گیر کردن یا خم شدن بیش از حداقل شعاع خمیدگی محافظت کنید که همه اینها می تواند منجر به خرابی زودرس شود. هر شیلنگ یا لوله ای را که بریده، فرسوده یا آسیب دیده است، تعویض کرده و دور بیندازید.

دو ویژگی فیزیکی معمولی که باید در هنگام انتخاب لوله در نظر گرفت، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر پیچ خوردگی است. اینها اغلب ذهنی هستند و بهتر است نمونه ها را به جای تکیه بر ادبیات سازنده مقایسه کنید. یکی دیگر از ویژگی های فیزیکی رنگ است. لوله ها بسته به ترکیب، در طیف گسترده ای از رنگ ها و همچنین شفاف هستند.

تأثیر دما و گرما را بر مواد لوله، چه در داخل و چه در خارج از مجموعه، نادیده نگیرید. همیشه در محدوده حداقل و حداکثر دما کار کنید. به طور خاص، توجه داشته باشید که دماهای بالا بر فشار کاری تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه زمانی که مواد لوله‌ها به حد دمای بالایی خود می‌رسند. به عنوان مثال، یک نسخه از لوله نایلونی با 0.25 اینچ. ID دارای فشار نامی انفجار 1250 psi در 75 درجه فارنهایت است، اما تنها 600 psi در 200 درجه فارنهایت.

اتصالات زیادی برای ساخت لوله های پنوماتیک و مجموعه های شیلنگ پنوماتیک برای اتصال به اجزای جفت در دسترس هستند. اینها شامل نسخه‌های خاردار، فشاری برای اتصال، پیچ‌دار، چین‌دار و قابل استفاده مجدد است. آنها در پلاستیک، برنج، فولاد، فولاد ضد زنگ و مواد دیگر می آیند. اول از همه، طراحان باید اطمینان حاصل کنند که اتصالات یاشیلنگ و لوله پنوماتیک با یکدیگر سازگار هستند، زیرا هر طرح اتصالی برای هر نوع لوله یا شیلنگ مناسب نیست. سایر ملاحظات مهم برای اتصالات عبارتند از ظرفیت نگهداری فشار، سهولت نصب، اندازه و وزن، مقاومت در برابر خوردگی و البته هزینه است.

لوله در طول های مستقیم اکسترود می شود و روی قرقره ها ذخیره می شود، اما می توان آن را به سیم پیچ های فنر مانند نیز قالب ریزی کرد. این به لوله اجازه می دهد تا در صورت نیاز به طور قابل توجهی گسترش یابد، سپس به یک پیکربندی فشرده برای ذخیره سازی خارج از مسیر جمع شود. “دم”، طول کوتاه و مستقیم لوله که از هر انتهای بخش سیم پیچی امتداد می یابد، اتصال کوپلینگ را تسهیل می کند. قطر سیم پیچ، قطر لوله، ضخامت دیواره و نوع مواد بر قابلیت جمع شدن تاثیر می گذارد. سیم پیچ های کوچکتر و سفت تر نسبت به سیم پیچ های بزرگتر نیروی جمع شدن بیشتری ایجاد می کنند. پلی اورتان و نایلون به طور کلی ویژگی های حافظه مواد بهتری را ارائه می دهند. اینها باعث می شوند که محصول راحت تر فرو بریزد.

علاوه بر محصولات استاندارد، تغییرات زیادی نیز وجود دارد. این می تواند شامل محصولات ساخته شده برای ویژگی های خاص مانند استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش یا سازگاری با یک ماده شیمیایی خاص باشد. ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر شعله، مقاومت در برابر پاشش جوش، و هدایت الکتریکی یا نارسانایی. محصولات کواکسترود شده که خواص دو ماده را در یک لوله واحد ترکیب می کنند. و لوله های متعددی که در یک مجموعه واحد به هم متصل شده اند یا لوله هایی که به صورت زانویی و خم تشکیل شده اند.

در نهایت، شیلنگ و لوله گاهی اوقات باید مقررات یا استانداردهای آژانس هایی مانند FDA، DoT، UL و ISO را رعایت کنند. هنگامی که سؤالاتی در مورد انطباق محصول مطرح می شود، کارشناسان همیشه توصیه می کنند از مهندسان برنامه از تولید کنندگان معتبر مشاوره بگیرید که شرکت الماس صنعت تیام آماده ی خدمت رسانی به شما میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *