دسته‌بندی نشده

کاربرد شیلنگ هیدرولیک

کاربرد شیلنگ هیدرولیک در صنعت

در بسیاری از سیستم های هیدرولیک و کاربرد شیلنگ هیدرولیک در سیستم بسیار حائز اهمیت میباشد، زیرا از لوله های غیر قابل انعطاف برای انتقال مایع مولد انرژی بین اجزای مختلف برای تشکیل یک مدار هیدرولیک کامل استفاده می شود. به عنوان مثال، در یک مدار هیدرولیک که در داخل یک محفظه کوچک قرار دارد، فضای اضافی برای لوله کشی وجود ندارد، بنابراین اتصالات باید سفت و محکم باشند و در داخل محفظه قرار گیرند. برخی از مدارهای هیدرولیک دارای فضاهای بسیار آزادتر هستند یا حتی به انعطاف پذیری اتصال برای تسهیل عملیات تعویض سریعتر یا دامنه حرکت نیاز دارند. به عنوان مثال، بسیاری از ماشین‌های ساختمانی دارای اتصالات شیلنگ هیدرولیک خارجی و انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین ابزارها آزادانه حرکت می‌کنند.

تعدادی استاندارد برای تولید و استفاده از شیلنگ های هیدرولیک وجود دارد. استانداردها بر مشخصات اتصال صنعت و مواد شیلنگ و همچنین راهنمای عملیات نصب نظارت می کنند.

ساخت و کاربرد شیلنگ هیدرولیک پایه

ساختار اصلی و کاربرد شیلنگ هیدرولیک  شامل سه لایه است. این لایه ها به حفظ جریان یکنواخت و قابل اعتماد مایع کمک می کنند و در عین حال از خراب شدن مجموعه و سایش محافظت می کنند.

  • لوله داخلی: لوله  داخلی به گونه ای طراحی شده است که با مایعی که حمل می کند سازگاری داشته باشد و امکان کشش جریان آزاد و تحمل فشار مقاوم در برابر فشار را فراهم می کند. این لوله اغلب از لاستیک های  (PTFE)، ترموپلاستیک یا مصنوعی ساخته می شود.
  • لایه تقویتی:  این لایه لوله داخلی را احاطه کرده و از یک سیم کلاف یا بافته تشکیل شده است. این مجموعه از لوله پشتیبانی می کند در حالی که از پارگی محافظت می کند.
  • لایه بیرونی: این لایه از مواد سفت و سخت ساخته شده و برای محافظت از قسمت داخلی شیلنگ طراحی شده است.

انواع ساخت شیلنگ هیدرولیک

با توجه به تنوع کاربرد شیلنگ های هیدرولیک و طیف وسیعی از مواد شیمیایی و فشاری که آنها در معرض آن قرار می گیرند، به همین ترتیب تعدادی شیلنگ هیدرولیک نیز وجود دارد.

  • تقویت شده : این نوع شیلنگ شبیه ساختار اصلی سه لایه است، اما با بافرهای اضافی در لایه تقویتی، اغلب به شکل نوار نساجی، قیطان سیمی یا مواد مارپیچ سیم در اطراف لوله داخلی.
  • کویل دار: شیلنگ های کویل دار شیلنگ های نیمه سفت و سختی هستند که برای انبساط و ذخیره سازی آسان طراحی شده اند. از آنجایی که شیلنگ سیم پیچی است، می تواند به گونه ای کشیده شود که فشار غیر ضروری به مواد شیلنگ وارد نشود.
  • راه راه : یکی دیگر از روش های افزایش انبساط و انعطاف پذیری در شیلنگ، معرفی راه راه است. موج‌دار شدن به صورت رشته‌ها یا چین‌های کوچک در مواد شیلنگ ظاهر می‌شود، تا حدودی شبیه آکاردئون، که به شیلنگ اجازه می‌دهد بدون آسیب رساندن به بدنه، منبسط و فشرده شود.
  • مفصلی : شیلنگ‌های مفصلی شیلنگ‌هایی هستند که در بخش‌هایی ساخته می‌شوند، با شفت‌های سفت و سخت که با اتصالات انعطاف‌پذیر به هم متصل می‌شوند. مفصل به شیلنگ ها اجازه می دهد تا گوشه ها را بچرخانند یا اطراف اجزای دیگر بچرخند.
  • چند عنصری : شیلنگ هایی که شامل چندین عنصر ذکر شده در بالا هستند، “شیلنگ های چند عنصری” نامیده می شوند.

سازگاری شیلنگ هیدرولیک: مایعات

سه نوع مایع اصلی وجود دارد که از یک شیلنگ هیدرولیک عبور می کند. این شامل:

اکثر شیلنگ های هیدرولیک قادر به انتقال روغن و مایعات نفتی با محتوای آب بالا هستند، اما روغن های مصنوعی به مواد شیلنگ اختصاصی نیاز دارند. رتبه‌بندی‌های سازگاری معمولاً از سازنده یا از منابع موجود در دسترس هستند.

سازگاری شیلنگ هیدرولیک: دما

شیلنگ های هیدرولیک در معرض دو نگرانی دما هستند: دمای مایع داخلی و دمای کار خارجی. در نتیجه، شیلنگ ها از نظر عملکرد در هر دو دما، با حداکثر و حداقل درجه دمای عملکرد درجه بندی می شوند. تجاوز از این رتبه‌بندی‌ها می‌تواند منجر به کاهش شدید عمر کاری یا حتی خرابی شود، بنابراین استفاده از شیلنگی مناسب است که هم دمای مایع و هم دمای محیط را به‌درستی درجه‌بندی کرده باشد.

سازگاری شیلنگ هیدرولیک: فشار

شیلنگ های هیدرولیک به گونه ای طراحی شده اند که هر دو فشار خارجی و داخلی را حداقل و حداکثر تحمل کنند. تجاوز از هر یک از این رتبه ها می تواند عملکرد شیلنگ را به شدت کاهش دهد. درجه بندی فشار  یا توصیه هایی برای نوع خاصی از شیلنگ معمولاً توسط سازنده در دسترس است.

انواع کاربرد شیلنگ هیدرولیک

با توجه به ملاحظات فوق در مورد عملکرد شیلنگ، درک سایر نیازهای کاربردی برای شیلنگ های هیدرولیک نیز مهم است. از آنجایی که لوله‌ها عموماً سفت‌تر هستند، می‌توانند دما یا فشار داخلی بالاتری را در یک کاربرد خاص تحمل کنند. با این حال، این سفتی افزایش یافته استفاده از آنها را در یک عملیات متحرک بسیار دشوارتر می کند. به عنوان مثال، یک حفار ساختمانی برای کار با ابزار حفاری به یک سیستم هیدرولیک نیاز دارد، اما آزادی حرکت مورد نیاز برای کار با ابزار می تواند محدودیت هایی را برای اتصالات هیدرولیک ایجاد کند. یک لوله هیدرولیک می تواند گشتاور، انعطاف پذیری و الاستیسیته را در حرکت بازوی ابزار که با لوله ها در دسترس نیست، فراهم کند.

علاوه بر این، برخی از  سیستم های هیدرولیک می توانند از ترکیب لوله ها و شیلنگ ها بهره مند شوند. وسایل نقلیه بزرگ مانند هواپیماها به سیستم های هیدرولیک نیاز دارند تا حرکات بال ها و ارابه فرود را انجام دهند، اما پیچیدگی هندسه وسیله نقلیه تغییر در سیستم هیدرولیک را ضروری می کند.

یک قانون کلی که برای نصب شیلنگ هیدرولیک استفاده می شود، مطابقت شیلنگ با کانتور دستگاه است. این بدان معنی است که یک شیلنگ باید تا حد امکان از هندسه دستگاه پیروی کند. اگر شیلنگ از ابزار آویزان شده باشد، به دلیل شعاع حرکتی وسیع تر ابزار، می تواند گیر کند یا سوراخ شود. با تطبیق شیلنگ با ابزار یا ماشین آلات، اپراتور مجبور نیست در هنگام استفاده از تجهیزات، موانع اضافی را در نظر بگیرد.

انتخاب شیلنگ هیدرولیک

کاربران شیلنگ هیدرولیک دارای تعدادی فاکتور دما، اندازه و فشار هستند که باید هنگام انتخاب شیلنگ برای یک برنامه در نظر بگیرند. 

  • سایز: اندازه های مهم برای شلنگ قطر داخلی (ID)، قطر خارجی (OD) و طول است.
  • دمای T : اکثر مواد شیلنگ دارای محدوده دمای کاری هستند.
  • کاربرد شیلنگ هیدرولیک: بسیاری از کاربردهای شیلنگ هیدرولیک شامل خم شدن هستند و بنابراین شیلنگ ها برای خمش حداقل شعاع رتبه بندی می شوند. این درجه بندی به میزان خم شدن شیلنگ و انقباض فضای جریان درون شیلنگ اشاره دارد.
  • مواد : نمودارهای سازگاری برای شیلنگ های هیدرولیک، معمولاً توسط سازنده یا در راهنمای مرجع شخص ثالث موجود است.
  • فشار P : شیلنگ ها برای حداکثر فشار سیستم درجه بندی می شوند. مهم است که اهداف اعمال شلنگ شامل افزایش فشار باشد.

شرکت الماس صنعت تیام هرآنچه در هیدرولیک و پنوماتیک را بخواهید برای شما فراهم میسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *